İSTANBUL'UN FETHİNE DAİR PEYGAMBER (as) HADİSİ


Bazıları Hz. Peygamber Aleyhisselâmın hadislerinin 150-200 sene sonra yazıya geçirildiği iddiasıyla onlar üzerinde şüphe uyandırmaya ve Müslümanları Hz. Peygamber Aleyhisselâmın Sünnetinden soğutmaya çalışmaktadır.

Oysa Hz. Peygamberin hadislerinin önemli bir kısmı daha Hz. Peygamber Aleyhisselâmın sağlığında kendilerine izin verilen bazı sahabîler tarafından yazıya geçirilmiş, bu yazılı kayıtlar daha sonra hadis külliyatlarında yerini almıştır.

İslâm dünyasının önemli tarihî olaylarından biri olan İstanbul'un fethi, Hz. Muhammed Aleyhisselâmın hadislerinde önceden haber verilmiş bir olaydır. Bu hadis, Müslümanlar arasında büyük bir heyecan uyandırmıştır.

Hadiste verilen fetih haberinin gerçekleşmesi, Hz. Peygamber Aleyhisselâmın peygamberliğinin doğruluğu kadar, Onun hadisleri ve Sünnetinin önemini teyit eden bir kanıt olarak karşımıza çıkmaktadır.

İstanbul'un fethi ile ilgili hadisler, İslâm literatüründe sahih kabul edilen birçok kaynakta yer almakta ve Müslümanlar için önemli bir delil teşkil etmektedir.

İstanbul'un Fethi Hadisi

عَنْ بِشْرٍ الْغَنَوِيِّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، قَالَ: سَمِعْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: لَتُفْتَحَنَّ الْقُسْطَنْطِينِيَّةُ، فَلَنِعْمَ الْأَمِيرُ أَمِيرُهَا، وَلَنِعْمَ الْجَيْشُ ذَلِكَ الْجَيْشُ

Sahabî Bişr el-Ganevî radiyallâhu anh naklediyor:

-Ben Peygamber Aleyhisselâmın şöyle buyurduğunu işittim: “İstanbul mutlaka fethedilecektir. Onu fetheden kumandan ne güzel kumandan; o ordu ne güzel ordudur![1]

Bu hadis-i şerif, İstanbul'un fethini açık bir şekilde müjdelemekte ve fethi gerçekleştirecek kumandan ile ordunun ne kadar değerli olduğunu vurgulamaktadır.

Hadisin kaynakları arasında Ahmed b. Hanbel'in Müsned'i, Buhârî'nin et-Târihu'l-Kebîr ve et-Târihu's-Sagîr'i, İbn Ebî Hayseme'nin Kitâbu't-Târih'i, Bezzâr'ın Müsned'i gibi eserler bulunmaktadır.

Bu kaynaklarda yer alması, hadisin sahih olduğunu gösteren önemli bir işarettir.

Hadis-i Şeriflerin Doğruluğu

Hadislerin doğruluğu, İslâm âlimleri tarafından titizlikle incelenmiş ve birçok kriter üzerinden değerlendirilmiştir. Hadislerin sahih olup olmadığını belirlemek için isnad zincirleri, ravilerin güvenilirliği ve hadis metinlerinin içeriği dikkate alınır. İstanbul'un fethiyle ilgili bu hadis, birçok önemli hadis kaynağında yer almakta ve sahih kabul edilmektedir.

Hadis-i Şerifte Verilen Haberin Gerçekleşmesi

Bu hadisin en dikkat çekici yönü, 800 yıl öncesinden söylenmiş olmasına rağmen İstanbul'un 1453 yılında fethiyle sonuçlanan bu haberin gerçekleşmiş olmasıdır. Hz. Peygamber Aleyhisselâmın bu hadisi, tarihin akışını ve İslâm dünyasının kaderini önceden haber vermesi açısından büyük bir öneme sahiptir. Bu tür hadisler Hz. Muhammed Aleyhisselâmın peygamberliğinin delilleri olarak kabul edilir ve Müslümanlar tarafından büyük bir değer taşır.

Hadis-i Şerifin Kaynakları:

  • Ahmed b. Hanbel (v. 241/855): Müsned'i
  • Buhârî (v. 256/870): et-Târihu'l-Kebîr ve et-Târihu's-Sagîr
  • Ibn Ebî Hayseme (v. 279/892): Kitâbu't-Târih
  • Bezzâr (v. 292/905): Müsned
  • Taberânî: el-Mu'cemu'l-Kebîr
  • Ibn Kaani (v. 351/962): Mu'cemu's-Sahâbe
  • Hâkim (v. 405/1014): Müstedrek

Bu kaynaklarda bu hadis-i şerifiin yer alması, onun doğruluğunu teyit eden önemli bir göstergedir. Hâkim, hadisin isnadının sahih olduğunu belirtirken, Zehebî de bu görüşe katılarak hadisin sahih olduğunu onaylamıştır.

Hadislerin İslâm Dinindeki ve Tarihindeki Önemi

Hz. Peygamber Aleyhisselâmın Hadisleri, İslâm dininin Kur'an-ı Kerim'den sonra ikinci temel ve en önemli bilgi kaynağıdır.

Hadisler, İslâm hukukunun (fıkhın) ve İslâm toplumunun şekillenmesinde büyük bir rol oynar. Hz. Peygamber Aleyhisselâmın sözleri, davranışları ve onayları, Müslümanlar için rehber niteliğindedir ve İslâm'ın pratiğe dökülmesinde yol göstericidir.

Hadisler aynı zamanda İslâm tarihinin önemli olaylarını da belgelemekte ve Müslümanların bu olayları anlamlandırmasına yardımcı olmaktadır. İstanbul'un fethi hadisi gibi hadisler, gelecekteki önemli olayları haber vererek İslâm dünyasının tarihine ışık tutar. Hadislerin sahih olup olmadığı konusunda yapılan titiz çalışmalar, İslâm âlimlerinin hadisleri büyük bir titizlikle incelediğini ve güvenilirliğini sağladığını gösterir.

İtirazlar ve Cevaplar

Bazı âlimler, bu hadisin sahih olmadığını öne sürmüşlerdir. Mahmud Ebû Reyye, hadisin Yezid b. Muaviye için uydurulmuş olabileceğini iddia etmiştir. Ancak bu iddia, birçok âlim tarafından dayanaksız bulunmuş ve reddedilmiştir. Nâsiruddin el-Albânî de hadisin sahih olmadığını belirtmiş, ancak bu görüş, diğer âlimler tarafından kabul edilmemiştir.

Sonuç

İstanbul'un fethi ile ilgili hadis, İslâm dünyasında önemli bir yer tutmaktadır. Hadisin sahih kabul edilen birçok kaynakta yer alması, onun doğruluğunu teyit etmektedir. Hadislerin gelecekteki olayları haber verme özelliği, Müslümanlar için Hz. Peygamber Aleyhisselâmın peygamberliğinin bir delili olarak görülmektedir.

Daha önemlisi, 800 yıl önce söylenen ve hadis kayıtlarına giren bu hadisin geleceğe yönelik verdiği haberin gerçekleşmesi, hadislerin ve onların bize öğrettiği Peygamber Sünnetinin ne kadar sağlam kaynaklara dayandığının kanıtı olarak görülmelidir.

İstanbul'un fethi hadisi de bu delillerden biridir ve Müslümanlar için büyük bir anlam taşımaktadır.

Bu hadisin sahih olmadığı iddiasını kabul edilmesi halinde dahi sahih olmayan hadislerin bile ne kadar kıymetli ve önemli olduğu sonucuyla karşı karşıya kalırız.

 

 



[1]  Ahmed bin Hanbel, IV, 335; Buhârî, et-Tarihu'l-Kebîr, I (ikinci kisim), 81; et-Târihu's-Sagîr, I, 341; Taberânî, el-Mu'cemu'l-Kebîr, II, 24; Hâkim, Müstedrek IV, 422; Heysemî, Mecmeu'z-Zevâid, VI, 219; bk. Hadislerle Gerçekler, c. 2; s. 251-254.


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar