İSTANBUL'UN FETHİNE DAİR PEYGAMBER (as) HADİSİ
Bazıları Hz. Peygamber Aleyhisselâmın hadislerinin 150-200 sene sonra
yazıya geçirildiği iddiasıyla onlar üzerinde şüphe uyandırmaya ve Müslümanları
Hz. Peygamber Aleyhisselâmın Sünnetinden soğutmaya çalışmaktadır.
Oysa Hz. Peygamberin hadislerinin önemli bir kısmı daha Hz. Peygamber
Aleyhisselâmın sağlığında kendilerine izin verilen bazı sahabîler tarafından
yazıya geçirilmiş, bu yazılı kayıtlar daha sonra hadis külliyatlarında yerini
almıştır.
İslâm dünyasının önemli tarihî olaylarından biri olan İstanbul'un fethi,
Hz. Muhammed Aleyhisselâmın hadislerinde önceden haber verilmiş bir olaydır. Bu
hadis, Müslümanlar arasında büyük bir heyecan uyandırmıştır.
Hadiste verilen fetih haberinin gerçekleşmesi, Hz. Peygamber Aleyhisselâmın
peygamberliğinin doğruluğu kadar, Onun hadisleri ve Sünnetinin önemini teyit
eden bir kanıt olarak karşımıza çıkmaktadır.
İstanbul'un fethi ile ilgili hadisler, İslâm literatüründe sahih kabul
edilen birçok kaynakta yer almakta ve Müslümanlar için önemli bir delil teşkil
etmektedir.
İstanbul'un Fethi Hadisi
عَنْ بِشْرٍ الْغَنَوِيِّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ،
قَالَ: سَمِعْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: لَتُفْتَحَنَّ
الْقُسْطَنْطِينِيَّةُ، فَلَنِعْمَ الْأَمِيرُ أَمِيرُهَا، وَلَنِعْمَ الْجَيْشُ
ذَلِكَ الْجَيْشُ
Sahabî Bişr el-Ganevî radiyallâhu anh naklediyor:
-Ben Peygamber Aleyhisselâmın şöyle buyurduğunu işittim: “İstanbul
mutlaka fethedilecektir. Onu fetheden
kumandan ne güzel kumandan; o ordu ne güzel ordudur!”[1]
Bu
hadis-i şerif, İstanbul'un fethini açık bir şekilde müjdelemekte ve fethi
gerçekleştirecek kumandan ile ordunun ne kadar değerli olduğunu
vurgulamaktadır.
Hadisin
kaynakları arasında Ahmed b. Hanbel'in Müsned'i, Buhârî'nin et-Târihu'l-Kebîr
ve et-Târihu's-Sagîr'i, İbn Ebî Hayseme'nin Kitâbu't-Târih'i, Bezzâr'ın
Müsned'i gibi eserler bulunmaktadır.
Bu
kaynaklarda yer alması, hadisin sahih olduğunu gösteren önemli bir işarettir.
Hadis-i Şeriflerin Doğruluğu
Hadislerin
doğruluğu, İslâm âlimleri tarafından titizlikle incelenmiş ve birçok kriter
üzerinden değerlendirilmiştir. Hadislerin sahih olup olmadığını belirlemek için
isnad zincirleri, ravilerin güvenilirliği ve hadis metinlerinin içeriği dikkate
alınır. İstanbul'un fethiyle ilgili bu hadis, birçok önemli hadis kaynağında
yer almakta ve sahih kabul edilmektedir.
Hadis-i Şerifte Verilen Haberin Gerçekleşmesi
Bu hadisin en dikkat çekici yönü, 800 yıl öncesinden söylenmiş olmasına
rağmen İstanbul'un 1453 yılında fethiyle sonuçlanan bu haberin gerçekleşmiş
olmasıdır. Hz. Peygamber Aleyhisselâmın bu hadisi, tarihin
akışını ve İslâm dünyasının kaderini önceden haber vermesi açısından büyük bir
öneme sahiptir. Bu tür hadisler Hz. Muhammed Aleyhisselâmın peygamberliğinin
delilleri olarak kabul edilir ve Müslümanlar tarafından büyük bir değer taşır.
Hadis-i Şerifin Kaynakları:
- Ahmed b. Hanbel (v.
241/855): Müsned'i
- Buhârî (v. 256/870): et-Târihu'l-Kebîr ve et-Târihu's-Sagîr
- Ibn Ebî Hayseme (v.
279/892): Kitâbu't-Târih
- Bezzâr (v.
292/905): Müsned
- Taberânî:
el-Mu'cemu'l-Kebîr
- Ibn Kaani (v.
351/962): Mu'cemu's-Sahâbe
- Hâkim (v.
405/1014): Müstedrek
Bu kaynaklarda bu hadis-i şerifiin yer alması, onun doğruluğunu teyit
eden önemli bir göstergedir. Hâkim, hadisin isnadının sahih olduğunu
belirtirken, Zehebî de bu görüşe katılarak hadisin sahih olduğunu onaylamıştır.
Hadislerin İslâm Dinindeki ve Tarihindeki Önemi
Hz. Peygamber Aleyhisselâmın Hadisleri, İslâm dininin Kur'an-ı Kerim'den
sonra ikinci temel ve en önemli bilgi kaynağıdır.
Hadisler, İslâm hukukunun (fıkhın) ve İslâm toplumunun şekillenmesinde
büyük bir rol oynar. Hz. Peygamber Aleyhisselâmın sözleri, davranışları ve
onayları, Müslümanlar için rehber niteliğindedir ve İslâm'ın pratiğe
dökülmesinde yol göstericidir.
Hadisler aynı zamanda İslâm tarihinin önemli olaylarını da belgelemekte
ve Müslümanların bu olayları anlamlandırmasına yardımcı olmaktadır. İstanbul'un
fethi hadisi gibi hadisler, gelecekteki önemli olayları haber vererek İslâm
dünyasının tarihine ışık tutar. Hadislerin sahih olup olmadığı konusunda
yapılan titiz çalışmalar, İslâm âlimlerinin hadisleri büyük bir titizlikle
incelediğini ve güvenilirliğini sağladığını gösterir.
İtirazlar ve Cevaplar
Bazı âlimler, bu hadisin sahih olmadığını öne sürmüşlerdir. Mahmud Ebû
Reyye, hadisin Yezid b. Muaviye için uydurulmuş olabileceğini iddia etmiştir.
Ancak bu iddia, birçok âlim tarafından dayanaksız bulunmuş ve reddedilmiştir.
Nâsiruddin el-Albânî de hadisin sahih olmadığını belirtmiş, ancak bu görüş,
diğer âlimler tarafından kabul edilmemiştir.
Sonuç
İstanbul'un fethi ile ilgili hadis, İslâm dünyasında önemli bir yer
tutmaktadır. Hadisin sahih kabul edilen birçok kaynakta yer alması, onun
doğruluğunu teyit etmektedir. Hadislerin gelecekteki olayları haber verme
özelliği, Müslümanlar için Hz. Peygamber Aleyhisselâmın peygamberliğinin bir
delili olarak görülmektedir.
Daha önemlisi, 800 yıl önce söylenen ve hadis kayıtlarına giren bu
hadisin geleceğe yönelik verdiği haberin gerçekleşmesi, hadislerin ve onların bize
öğrettiği Peygamber Sünnetinin ne kadar sağlam kaynaklara dayandığının kanıtı olarak
görülmelidir.
İstanbul'un fethi hadisi de bu delillerden biridir ve Müslümanlar için
büyük bir anlam taşımaktadır.
Bu hadisin sahih olmadığı iddiasını kabul edilmesi halinde dahi sahih
olmayan hadislerin bile ne kadar kıymetli ve önemli olduğu sonucuyla karşı
karşıya kalırız.
[1] Ahmed bin Hanbel, IV, 335; Buhârî,
et-Tarihu'l-Kebîr, I (ikinci kisim), 81; et-Târihu's-Sagîr, I, 341; Taberânî,
el-Mu'cemu'l-Kebîr, II, 24; Hâkim, Müstedrek IV, 422; Heysemî, Mecmeu'z-Zevâid,
VI, 219; bk. Hadislerle Gerçekler, c. 2; s. 251-254.
Yorumlar
Yorum Gönder